среда, 2 января 2019 г.

БОЛОВСРОЛЫН ЭДИЙН ЗАСГИЙН ЗАРИМ АСУУДЛУУД


Боловсролын эдийн засаг
Боловсрол нь хөдөлмөр, материал, нөөц бүхий санхүүгийн мэдлэг, чадвар эзэмших үйл явц, үр дүн буюу боловсролын эдийн засагтай холбоотой. Боловсролын эдийн засаг нь боловсролын эрэл хэрэгцээ, санхүүжилт, янз бүрийн боловсролын хөтөлбөр, бодлогын харьцуулсан үр ашгийг судалдаг. Хувь хүний боловсрол олж авах үйл явц ба хөдөлмөрийн зах зээлийн үр ашгийн хоорондын холбооны талаарх түрүү үеийн бүтээлүүдээс эхлэн боловсролын эзийн засаг нь боловсролтой холбоотой бүх салбарыг хамран хурдацтай хөгжиж байна.
Энэ сэдвийн хүрээнд бид Ж. Даваа, Л. Жамц, Г. Сүхбат, Ц. Содов нарын Боловсрол судлалын үндэс номонд боловсрол судлалын эдийн засгийн асуудлын талаар өгүүлсэн хэсгээс алив нэгэн өөрчлөлтгүйгээр оруулж магистрант оюутнууддаа толилуулж байна.
Боловсрол нь ажиллах хүч, хөдөлмөр, шинжлэх ухаан, технологи, үйлдвэрлэл, үйлчилгээ, соёл, боловсролын зах зээлд үйлчилдэг. Хаана л боловсрол, мэргэжилтэй хүний хэрэгцээ байна, тэнд боловсролын үйлдвэрлэлийн бүтээгдэхүүн хэрэгцээтэй болж зах зээлийн харилцаа үйлчилж байдаг байна.  Боловсролын ийм хэрэгцээ сонирхлыг судалж хангахын хэр хэмжээгээр хүн амын боловсролын түвшин дээшилж улс орон хөгждөг.
Хүн боловсрол эзэмшсэнээр өөрийгөө хөгжүүлж, эд материалтай зөв харьцан хөдөлмөрлөж, баялгийг бий болгон арвижуулж чадна.
Мэдлэг, мэргэжил, оюун ухаан ихэд шингэсэн нэн хэмнэлттэй буюу хаягдалгүй технологийг бүтээж, хөгжил дэвшлийг хангахад аль ч улс оронд энэ талын өндөр боловсролтой боловсон хүчин хэрэгтэй. Аливаа улс орон хөгжихөд хөдөлмөр, материал, санхүү гэсэн гурван том нөхцөл байх учиртай бөгөөд хөдөлмөрт ажиллах хүчин, хөдөлмөрийн нөөц, хэрэгсэл, зүйл байна.  Оюуны чадавхтай ажиллах хүчинг хөгжүүлэх нь боловсролтой холбоотой. Үйлдвэрлэлийн хэрэгслийг мөн л ажиллах хүчин бий болгодог. Ажиллах хүчин нь мэдлэг чадвар дадлын тогтолцооноос хамаарна.
Боловсрол эзэмших арга зам нь эрэлт хэрэгцээтэй уялдаатай, уян хатан байх шаардлагатай. Боловсролд эрэл хэрэгцээ байна. Тухайлбал, ерөнхий боловсрол эзэмших, мэргэжлийн боловсрол эзэмших, мэргэжлээ дээшлүүлэх, давтан бэлтгэх, хос мэргэжил эзэмших, мэрэгжил солих, соёл, гоо зүйн, эрүүл мэндийн, бие бялдрын, улс төрийн, эдийн засгийн, гадаад хэл, ахуйн, мэдээллийн зэрэг олон хэрэгцээ байдаг байна.
Номзүй
1.      Ж. Даваа, Л. Жамц, Ц. Содов, Г. Сүхбат. Боловсрол судлалын үндэс. Улаанбаатар. 2009

  






Комментариев нет:

Отправить комментарий

Дидактикийн судлах зүйл, үндсэн ухагдахуун

Дидактикийн судлах зүйл, үндсэн ухагдахуун /Б. Бор, Б. Нямаа нарын “Сурган хүмүүжүүлэх зүйн зарим асуудал” номноос уншиж судлах материа...